Kaitalampi Open 22.7.2017 – Lammenneito märkäpuvussa

Uintiretket avovedessä ovat Kaarina Markkulan mielessä jo nyt. Tumman veden sylissä, korpimetsän ja kallioiden suojassa kuntoilun puitteet ovat poutaisena kesäpäivänä kuin paratiisista. Pian on taas aika pulahtaa avoveteen, Kaitalampeen.

Kaitalammessa viihtyvät Kaarina Markkulan (oikealla) lisäksi Johanna Kara, Simo-Pekka Torsti ja Marko Lysmä.

Avovedessä uiminen ei maistu aina kokeneille uimarillekaan hallikauden jälkeen. Suomalaisessa lampi- tai järvivedessä näkyvyys on huono, vesi yleensä viileää ja keli usein täynnä toiveita paremmasta. Uintikunnon kohottamiseen on kuitenkin tuhansien pienten vesiparatiisien maassa tarjolla loistavia poutapäiviä, että olisi sääli jättää pulahdus ajatuksen asteelle.

Uintiharrastukseen vasta aikuisiällä aloittanut Kaarina Markkula, 64, on innostunut myös uimisesta avovedessä, vaikka aluksi sameassa vedessä pulikoiminen jännitti ja jopa pelotti. Ensimmäisen avovesikerran jälkeen suhde veteen muuttui samalla tavalla kuin uimahallissa.

”Aloitin uinnin 51-vuotiaana vapaauinnin tekniikkaryhmässä. Uintini oli sellaista omatekoista sammakkoa. Kurssin jälkeen aloitin uimaan kolmisen kertaa viikossa. Nyt kilpailen uinnissa omassa ikäryhmässä ja olen oppinut uimaan aluksi mahdottomalta tuntunutta perhosuintia”, hän kannustaa.

Monet pääkaupunkiseudun uinnin harrastajat ja vesikuntoilijat ovat löytäneet yhteisen kohteen harrastaa avovesiuintia yhdessä Suomen parhaiten uimiseen sopivassa lammessa. Kaitalampi kuuluu Luukkaan laajaan ulkoilualueeseen. Sijainti Nuuksion kansallispuiston tuntumassa takaa paljon muitakin virikkeitä. Opaskyltitetyt lenkki- ja vaellusmaastot kuuluvat metropolin hienoimpiin ja grillausmahdollisuudet ovat erinomaiset.

Kaitalammesta on tullut myös Kaarinan lempiuintikohde. Puolitoista kilometriä pitkällä ja kapealla vesikaistaleella on mukavaa ja turvallista uida oman tason mukaan. Kapeamuotoisen ja syvän lammen vesi pysyy hyvälaatuisena läpi kesän, vaikka monissa muissa kohteissa esiintyisi levää.

”Valoisina kesäiltoina paikka on on uskomattoman kaunis, kun veden pinta on tyyni ja auringon säteet heijastuvat pintaan. Kallioilla ihmiset katsovat uimareiden menoa eväitä nauttien ja maisemia ahmien.”

Luonnonvesissä uiminen tuo Kaarinan mukaan hyvää vaihtelua hallissa kauhomiseen. Avovedessä ei tarvitse tehdä käännöksiä eikä kloorista ole haittaa. Avovesiuinti ei maksa mitään ja Kaitalammella on aina tilaa. Hento aallokko ei haittaa hengittämistä. Nuorekkaan oloinen ikäuimari rohkaisee myös aloittelijoita avoveteen, kunhan muutamat turvallisuusasiat ovat kunnossa.

”Kun lähden rannasta pidemmälle, niin minulla on nykyisin mukana pieni turvakelluke, joka kiinnitetään vyötärölle. Krampin iskiessä turvakellukkeen kanssa pystyy kellumaan rauhassa ja vaikka hieromaan pohjetta. Kelluke ei juurikaan hidasta vauhtia. Kellukkeen sisällä voi säilyttää esimerkiksi auton avaimia tai kännykkää, jos joku ei ole rannalla tavaroita valvomassa.”

Avovesiuinnissa Kaarina käyttää harvemmin märkäpukua. Vasta jos veden lämpötila on selvästi alle 20-asteista hän pukeutuu märkkäriin.

Aloittelevalle uimarille kelluttava märkäpuku tuo varmuutta avovesiuintiin, sillä tekninen uintiosaaminen on monilla vaatimattomalla tasolla. Heikko uimari hyötyy puvusta paljon.

”Märkäpuku ei ole välttämätön. Jos sellaisen haluaa hankkia kannattaa olla tarkkana, sillä sukellukseen ja uintiopetukseen tarkoitetut märkäpuvut eivät sovellu avovesiuintiin. Uintiporukoilta ja triathlonisteilta kannattaa kysyä vinkkejä puvuista ja usein pukujen maahantuojat antavat pukuja koeuintiin”, hän vinkkaa.

Avovesiuinnissa on kuitenkin muutamia haasteita, joihin kannattaa heti alussa kiinnittää huomiota.

”Suunnistaminen saattaa aluksi tuntua hankalalta. Kun pitäisi mennä suoraan monet tekevät siksak-liikettä. Vapaauinnissa päätä pitää nostaa säännöllisesti suunnan tarkistamiseksi. Kannattaa valita jokin kiinteä maamerkki kuten korkea puu, jota kohti etenee. Rintauinnissa suunnistaminen ei tietenkään ole ongelma.”

Kaarina lähtee muutamana päivänä viikossa mukaan avovesiuintiporukkaan, jossa kukin voi uida omaa tahtiaan reilun parin kilometrin matkan käännöspoijulle ja takaisin. Monet uivat päivästä riippuen myös lyhyempiä tai pidempiä matkoja.

”Facebookissa on Kaitalampi Open Water -ryhmä, joka toimii kasvavan porukan infokanavana. Joukkoon mahtuu lisää innokkaita kaikentasoisia uimareita. Aktiivisimmat uimarit päivittävät sivuja kesällä lähes päivittäin, joten sieltä saa kätevästi lisätietoa veden lämpötilasta ja kullakin kerralla mukaan tulevien uimarien määrästä. Uimassa voi käydä porukalla parhaina päivinä joko aamulla, iltapäivällä tai illalla.”

Uiminen maistuu aktiiviuimarille nykyisin kaksin verroin makeammalta, sillä vaikea rintasyöpäleikkaus on voitettu rasti. Lammenpintaa rikotessa on hyvä muistaa, että jokin aikaa sitten kädet eivät jaksaneet tehdä edes yhtä uintivetoa.

Rohkeasti veden syliin

Avovesiuinnin kunto- ja kilpailutapahtumien määrä on kasvanut viime vuosina harrastusmäärien kasvun myötä. Ensimmäiset uimarit aloittavat avovesikauden lammissa ja järvissä jo toukokuun ja kesäkuun vaihteessa veden lämpötilan vaihdellessa 15-20 asteen välillä.

Sosiaalisessa mediassa on uintiryhmiä, jotka lähtevät vaihtelevin riitein uimaan avoveteen. Toisissa uidaan pienissä samavauhtisissa ryhmissä ja toisissa kauhotaan itsenäisemmin sovittu reitti. Ryhmiin pääsee helposti mukaan ja niissä harrastaminen on turvallista.

Märkäpuku ja uimalakki eristävät kylmää jonkin verran. Joustava puku parantaa uimarin kelluvuutta vedessä helpottaen samalla uintiasennon pitoa. Värikäs uimalakki näkyy paremmin kauas helpottaen merkittävästi uimarin havaisemista.

Kohti ulappaa ei kannata koskaan kauhoa. Jos avovesiuintia kokeilee yksin kannattaa uida rannan tuntumassa. Uitavaa matkaa voi pidentää taitojen karttuessa, mutta mahdollisen krampin tai muun yllättävän tilanteen takia tarvitaan kokemusta ja malttia. Turvakelluke on suositeltava lisävaruste.

Avoveden 3 plussaa

1) Luonnonvesissä harrastaminen on helppo aloittaa ja vesiliikunta palkitsee harrastajansa niin fyysisesti kuin henkisesti.
2) Kuntovaikutukset näkyvät nopeasti ja rasitustasoa voi joka harjoituskerta säätää oman maun mukaan.
3)  Avovedessä elimistö karaistuu lajista riippumatta ja harrastuksesta voi muokata myös säännöllisen sosiaalisen tapahtuman.

Avovesikausi 2017

Tähän päivitetään myöhemmin kesäkauden avovesitapahtumat.